Allmänna regler
Trygghet & säkerhet
- Behandla alla med respekt OFF (t.ex. inga förolämpningar om egenskaper som kön, hudfärg, sexualitet).
- Om en scen känns jobbig, se till att alla kan lämna den tryggt.
- Arrangörer kan avhysa störande personer och tillämpa varningar. Svensk lag gäller.
Alkohol
- Alkohol tillåtet enligt svensk lag, men störande eller farlig berusning leder till åtgärder.
- Respektera barn, djur och personer som ogillar berusning.
Språk
- Latinska alfabetet används IN-lajv; men det finns även skrift på IN-lajvspråk.
- På lajvet talas främst svenska men även engelska, hjälp gärna andra som inte talar svenska.
Övrigt
- Arrangörer kan ta bilder och videor för marknadsföring.
- Lajvet har egen valuta, men OFF-pengar behövs för att handla från försäljare.
- Djur är tillåtna om ni meddelar arrangörerna. Ansvar för djurens säkerhet och andras interaktioner ligger hos ägaren.
- Läs om eldning i praktisk info.
Spelteknik
IN & OFF
- IN = Lajvvärlden, OFF = Verkligheten. Håll er i karaktär men ta paus vid behov.
- Vid akuta händelser, ropa HOLD eller SKARP SKADA.
- Knuten näve på huvudet betyder att personen inte är spelbar – ignorera dem.
Märkningar
- Endast vissa föremål får stjälas (t.ex. IN-lajvpengar, droger, dokument).
- Föremål med bytesruna kan stjälas och handlas fritt.
- Magiska & intrigföremål är märkta med pentagram eller stjärna.
- OFF-symbol betyder privata föremål som inte får röras.
Fångenskap
- Fångvaktaren ansvarar för att fången har en bra spelupplevelse.
- Ge fången en intressant roll (förhör, lösensumma, ritualer etc.).
Fältskär & Läkning
- Fältskär kan läka skador genom att förbinda och låta patienter vila i 30 min.
- Fältskärmästare kan behandla fler patienter och utföra avancerad kirurgi.
Övrigt
- Otäcka varelser rör sig i skogen men undviker dassen.
- Ingen tält-/husfrid – föremål kan bli stulna i spelet.
Strid
Spel
- Strid är tillåten men inte fokus – Slå inte hårt och spela ut träffar.
- Snittning = Smyga upp bakom någon och eliminera dem tyst.
- Knock = Slå någon medvetslös (ej i strid, fungerar ej på hjälm).
- Stridssystem (KP) – Alla har 2 KP, stridstränade 3–4 KP, rustning ger extra KP. Närstridsvapen gör 1 KP skada, pilbågar/armborst 2 KP.
- Nedgjord vid 0 KP – Kräver vård för att återhämta sig. Dödliga strider måste godkännas av båda parter eller arrangörer.
- Läkning – KP återställs genom helande magi, örter, elixir eller fältskär.
- Död på lajvet är ovanligt – Om din karaktär dör får du hjälp att skapa en ny.
Säkerhet
- Bara boffervapen får användas i strid, undvik strid i mörker.
- Slag mot huvudet och känsliga områden är förbjudna. Endast godkända boffervapen används.
- Inga fysiska slagsmål utan OFF-överenskommelse.
- Alla vapen måste godkännas av arrangörer. Pilstyrka max 30 lbs, inga krutvapen.
Magi
Icke-magiker
- När någon säger “Arcana”, stanna och lyssna på instruktionerna.
- Magiska föremål är märkta med ett pentagram och måste godkännas av arrangörer innan lajvet.
- Att använda magiska föremål kostar mana, eller KP om ingen mana finns.
Magiker
- Magi kräver en synlig kraftsymbol (pentagram) och att “Arcana” uttalas innan effekten beskrivs.
- Magiker får inte bära mycket järn (ingen plåt/ringbrynja).
- Mana förbrukas vid magi och återställs genom sömn, elixir eller Manabrunnen (med särskilda regler).
- Ritualer kräver 3 mana, en avgränsad plats och minst 5 minuter att genomföra.
- Skriftrullar förbrukas vid användning och kostar mana eller KP.
Droger, Alkemi, och Fällor
Droger & Gift
- Används genom plastkort i mat/dryck, offret läser effekten på kortet.
- Kan inte undvikas genom att ”äta runt”, men vissa kan spottas ut.
- Endast Drogkunniga vet vad droger gör, detta väljs vid karaktärsskapande.
Alkemi
- Alkemister kan skapa magiska brygder och droger.
- Alkemiska preparat är tydliga i smak och färg och kan inte smygas i någon.
- Endast Alkemister vet hur brygder blandas, detta väljs vid karaktärsskapande.
Fällor
- Representeras av papperslappar, läs effekten om du utlöser en fälla.
- Ej magiska, påverkar även magiker.
- Kan placeras t.ex. i kistor eller böcker men får inte synas i förväg.
- Desarmera fällor: Kräver förmåga, gör dig immun och låter dig oskadliggöra fällor.
- Gillra fällor: Kräver förmåga, du kan sätta ut max 4 fällor per dygn.
- Effekten måste skrivas på svenska & engelska.