Allmänna regler

Trygghet & säkerhet
  • Behandla alla med respekt OFF (t.ex. inga förolämpningar om egenskaper som kön, hudfärg, sexualitet).
  • Om en scen känns jobbig, se till att alla kan lämna den tryggt.
  • Arrangörer kan avhysa störande personer och tillämpa varningar. Svensk lag gäller.
Alkohol
  • Alkohol tillåtet enligt svensk lag, men störande eller farlig berusning leder till åtgärder.
  • Respektera barn, djur och personer som ogillar berusning.
Språk
  • Latinska alfabetet används IN-lajv; men det finns även skrift på IN-lajvspråk.
  • På lajvet talas främst svenska men även engelska, hjälp gärna andra som inte talar svenska.
Övrigt
  • Arrangörer kan ta bilder och videor för marknadsföring.
  • Lajvet har egen valuta, men OFF-pengar behövs för att handla från försäljare.
  • Djur är tillåtna om ni meddelar arrangörerna. Ansvar för djurens säkerhet och andras interaktioner ligger hos ägaren.
  • Läs om eldning i praktisk info.

Spelteknik

IN & OFF
  • IN = Lajvvärlden, OFF = Verkligheten. Håll er i karaktär men ta paus vid behov.
  • Vid akuta händelser, ropa HOLD eller SKARP SKADA.
  • Knuten näve på huvudet betyder att personen inte är spelbar – ignorera dem.
Märkningar
  • Endast vissa föremål får stjälas (t.ex. IN-lajvpengar, droger, dokument).
  • Föremål med bytesruna kan stjälas och handlas fritt.
  • Magiska & intrigföremål är märkta med pentagram eller stjärna.
  • OFF-symbol betyder privata föremål som inte får röras.
Fångenskap
  • Fångvaktaren ansvarar för att fången har en bra spelupplevelse.
  • Ge fången en intressant roll (förhör, lösensumma, ritualer etc.).
Fältskär & Läkning
  • Fältskär kan läka skador genom att förbinda och låta patienter vila i 30 min.
  • Fältskärmästare kan behandla fler patienter och utföra avancerad kirurgi.
Övrigt
  • Otäcka varelser rör sig i skogen men undviker dassen.
  • Ingen tält-/husfrid – föremål kan bli stulna i spelet.

Strid

Spel
  • Strid är tillåten men inte fokus – Slå inte hårt och spela ut träffar.
  • Snittning = Smyga upp bakom någon och eliminera dem tyst.
  • Knock = Slå någon medvetslös (ej i strid, fungerar ej på hjälm).
  • Stridssystem (KP) – Alla har 2 KP, stridstränade 3–4 KP, rustning ger extra KP. Närstridsvapen gör 1 KP skada, pilbågar/armborst 2 KP.
  • Nedgjord vid 0 KP – Kräver vård för att återhämta sig. Dödliga strider måste godkännas av båda parter eller arrangörer.
  • Läkning – KP återställs genom helande magi, örter, elixir eller fältskär.
  • Död på lajvet är ovanligt – Om din karaktär dör får du hjälp att skapa en ny.
Säkerhet
  • Bara boffervapen får användas i strid, undvik strid i mörker.
  • Slag mot huvudet och känsliga områden är förbjudna. Endast godkända boffervapen används.
  • Inga fysiska slagsmål utan OFF-överenskommelse.
  • Alla vapen måste godkännas av arrangörer. Pilstyrka max 30 lbs, inga krutvapen.

Magi

Icke-magiker
  • När någon säger “Arcana”, stanna och lyssna på instruktionerna.
  • Magiska föremål är märkta med ett pentagram och måste godkännas av arrangörer innan lajvet.
  • Att använda magiska föremål kostar mana, eller KP om ingen mana finns.
Magiker
  • Magi kräver en synlig kraftsymbol (pentagram) och att “Arcana” uttalas innan effekten beskrivs.
  • Magiker får inte bära mycket järn (ingen plåt/ringbrynja).
  • Mana förbrukas vid magi och återställs genom sömn, elixir eller Manabrunnen (med särskilda regler).
  • Ritualer kräver 3 mana, en avgränsad plats och minst 5 minuter att genomföra.
  • Skriftrullar förbrukas vid användning och kostar mana eller KP.

Droger, Alkemi, och Fällor

Droger & Gift
  • Används genom plastkort i mat/dryck, offret läser effekten på kortet.
  • Kan inte undvikas genom att ”äta runt”, men vissa kan spottas ut.
  • Endast Drogkunniga vet vad droger gör, detta väljs vid karaktärsskapande.
Alkemi
  • Alkemister kan skapa magiska brygder och droger.
  • Alkemiska preparat är tydliga i smak och färg och kan inte smygas i någon.
  • Endast Alkemister vet hur brygder blandas, detta väljs vid karaktärsskapande.
Fällor
  • Representeras av papperslappar, läs effekten om du utlöser en fälla.
  • Ej magiska, påverkar även magiker.
  • Kan placeras t.ex. i kistor eller böcker men får inte synas i förväg.
  • Desarmera fällor: Kräver förmåga, gör dig immun och låter dig oskadliggöra fällor.
  • Gillra fällor: Kräver förmåga, du kan sätta ut max 4 fällor per dygn.
  • Effekten måste skrivas på svenska & engelska.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.